Vil du være med på en makeløs opplevelse som garantert slår knock-out på alle andre opplevelser du noensinne har vært med på? Dette handler om en opplevelse som passer helt perfekt for utdrikningslag, som bedriftsgave, pris i en salgskonkurranse eller en annen fartsfylt event.
Opplev den fantastiske farten og følelsen av å få kjøre i en ekte Ferrari. Gavekort til denne mildt sagt fartsfylte aktiviteten kjøper du hos oss. Vi har også gavekort til mer enn 500 andre helt unike opplevelser.
Å få være med som passasjer i en Ferrari er en perfekt gave for alle som elsker sportsbiler generelt og Ferrari spesielt. Det er en buldrende motorevent som passer perfekt å gi som bedriftsgave. Kjør Ferrari og du har et spennende minne for livet, en fantastisk opplevelse som du i tankene kan gjenoppleve gang etter gang med et fornøyd smil på leppene.
Personen som kjører bilen er en spesialutdannet instruktør som virkelig kan sin Ferrari. Før du setter deg inn i bilen, får du en teoretisk gjennomgang av instruktøren din om hva som kommer til å skje under kjøreturen. Deretter er det dags å sette seg inn i den klassisk røde sportsbilen og spenne fast sikkerhetsbeltet, for nå skal dere kjøre avgårde.
Du får være med som passasjer på en hele 80 min lang tur, og har altså muligheten til å nyte både farten og det buldrende brølet fra bilens motor når dere går fra 0-100 kilometer i timen på mindre enn fire røde sekunder.
Gå ikke glipp av den helt unike muligheten til å stille alle spørsmål du har om Ferrari og sportsbiler til instruktøren din. Det er nemlig nettopp nå du har mulighet til å få greie på alt som er verdt å vite om emnet.
Må vi fortelle at dette er en virkelig drømmeopplevelse som garantert blir et minne for livet for hver og en som har en generell interesse for italienske sportsbiler, og spesielt for Ferrari? Et godt tips er å ha med deg kameraet så du kan fotografere og filme inne i bilen under ferden. Dette kan du gjøre trygt og sikkert siden det er instruktøren som holder i rattet og kjører.
Ferrariens historie
I dag er det vel knapt noen som ikke vet hva en Ferrari er. Merket er synonymt med de røde racerbilene som får barn og voksne til å hoppe opp og ned av glede. Kanskje er det nettopp blandingen av skjønnhet og fart som gjør at Ferrarien aldri har tapt sin populæritet, og at så mange ønsker å oppleve å få kjøre Ferrari. Denne bilens historie er lang og mektig, og det ser ut til at de som i dag fører merket videre på og utenfor racerbanen, vil fortsette å skrive historie.
Slik begynte det
Det er viktig å vite at Ferrarien fra staren av ble utviklet som konkurransebil og ikke som en vakker og rask privatbil. Enzo Ferrari er grunnleggeren av bedriften, og det er selvfølgelig hans navn som har gitt navnet til bilen som elskes av sportsbilentusiaster og folk flest verden over. Det hele begynte allerede i 1929 da Enzo begynte med racebiler for konkurranser, men det var først i 1947 at bedriften utviklet den første bilen for vanlig landeveiskjøring. Dette var modellen 125 Sport som hadde en 1.5 L V12 motor. Når det ble dags for det første Formel 1-løpet i Monaco i 1950 var Ferrari på plass, men vant ikke før i 1951 med føreren Froilan Gonzalez, etterfulgt av enda en tittel for Ferrari i 1952 med hjelp av føreren Alberto Ascari. Ferraribilene har alltså siden starten vært dominerende innen Formel 1. Det er nettopp derfor de har fått så mye oppmerksomhet, og for veldig mange er Formel 1 synonymt med dette merket.
Den store krisen
Enzo var en unik person med jernvilje, men det var ikke Enzo som ble sett på som årsaken til den store krisen som bedriften opplevde på slutten av 1961. Det var nemlig slik at flere av lederne i bedriften, og da spesielt salgssjefen Girolamo Gardini, hadde fått nok av at Enzos kone Laura hele tiden blandet seg inn i avgjørelsene. Da det ble stilt et ultimatum om hennes rolle, demonstrerte Enzo at det var han som bestemte. Kona ble værende, og en rekke viktige Ferrariansatte forlot bedriften. Dette førte til en mindre krise, og mange lurte på om dette skulle bli slutten på bedriften.
Samtidig hadde man nettopp satt i gang utviklingen og produksjonen av en 250-modell som skulle ufordre Jaguar E-Type-bilen. Det så lenge ut til at de ikke ville rekke bli ferdig med denne modellen, men så kom ingeniørene Mauro Forghieri og Sergio Scaglietti på banen. Resultatet ble en bil som med føreren Phil Hill bak rattet tok hjem så mange seire at den til slutt ble en av de mest kjente sportsbilene som noensinne har blitt produsert. Dermed kan man si at krisen førte til at 1960-tallet ble en av Ferraris aller beste perioder med mange seire som ikke ble glemt med første.
Eierskap
I dag er det Fiat som eier den største delen av Ferrari. De overtok 50% av bedriften allerede i 1969, og det innebar et løft for produksjonen av nye modeller. At Fiat overtok skjedde dog ikke helt uten problemer, og de som hadde jobbet med produksjonen av Ferrari på Maranellofabrikken, var ikke så glade for de nye rutinene som kom fra Fiats fabrikk i Torino. Fiats innflytelse merket man mest i produksjonen av biler for vanlig bruk, og ikke så mye i produksjonen av racerbiler. Foruten Fiat eier Enzos sønn Piero Ferrari en del av bedriften. Enzo selv døde i 1988 i en alder av 90 år.
Moderne racinghistorie
Det har gått veldig bra for Ferrari innen racing i flere tidsperioder. En kjent periode er på 1970-tallet då Niki Lauda vant to og Jody Scheckter vant ett verdensmesterskap i 1979. På 1980-talet var det dog ganske stille, og med kriser som Gilles Villeneuves død og Didier Pironis livsfarlige krasj i Tyskland, kan man neppe si at dette var et lyst tiår for Ferrari. Bedre ble det på 1990-talet da Michael Schumacher og sportsdirektøren Jean Todt gjenerobret førsteplassen ved flere anledninger.
I dag vil alle kjøre Ferrari, og det uansett om man følger utviklingen på racerbanen eller vet hvilke modeller som finnes for privat bruk. Det er helt enkelt en bil med så mye karakter at det er vanskelig å ikke bli interessert bare ved å se det røde understellet gli forbi…